barry design



Publicaties van internet adviesbureau Barry Innovations en webontwerp bureau Barry Design

Is uw website klaar voor 2009?

Michael Peters op maandag 19 Januari 2009

2009 is weer een nieuw jaar vol verandering op het Internet. Het is niet voor iedereen mogelijk om deze ontwikkelingen te volgen. Er is echter één belangrijke ontwikkeling waar u zich in 2009 op zult moeten richten: uw website inzetten als corporate marketing instrument. Barry Design geeft voorbeelden en tips om dit te doen.

Tegenwoordig heeft bijna iedere ondernemer een website. De afgelopen jaren maken ondernemers zich steeds drukker over de vindbaarheid. Het behalen van een top-10 vermelding bij de zoekresultaten van Google is daarbij een belangrijke doelstelling. Maar... komen de juiste bezoekers op uw website? Komen de juiste mensen op de juiste plek terecht? Veel kleine ondernemers hebben weinig tijd om dit te onderzoeken. Jammer, want juist de website is voor veel kleine ondernemers de manier om feedback te krijgen op de gekozen strategie.

Barry Design voorziet voor komend jaar een grote verandering in de aanpak van websites. Mede door het verbod op spam-berichten zullen veel ondernemers zich meer focussen op de kans om klanten te benaderen op de corporate website. Door de juiste stappen te zetten kunt u slim de klant verleiden en naar de juiste plek sturen.

Analyse: wie bezoekt uw website?

Het is een open deur, maar zorg dat u weet wie u site bezoekt. Wat is het bezoekersprofiel? Waar komen ze vandaan? Bezoeken ze uw site voor de eerste keer? Hoe komen ze op uw website? Wanneer u bedenkt dat 1 op de 5 bezoekers een potentiële klant is, dan biedt uw website nog veel commerciële kansen. Door analyse kunt u eenvoudig antwoord krijgen op bovenstaande vragen.

Analyse: wat wil de klant?

Ga eens na wat uw klanten precies willen doen met uw website. Vinden ze wat ze zoeken? Wat weten ze over uw organisatie, en vinden ze deze eigenschappen terug? Het uitvoeren van een analyse geeft u inzicht in het gedrag van uw klanten. Beter is om een online enquête op te stellen. Met de uitkomsten kunt u bezoekredenen en verwachtingen vaststellen. Zo wordt het duidelijk dat uw klanten het vinden van informatie over één van uw diensten belangrijk vinden, of het hebben van een direct contactformulier.

Ontwikkel uw strategische visie op uw corporate marketing

Wanneer u heeft vastgesteld dat uw website voldoende potentieel heeft, en inzicht heeft in de behoeften van uw bezoekers, vertaal dat naar een ‘corporate marketingstrategie’. Wat moet een klant aan relevante informatie kunnen vinden op de site, en waar moet de klant om vragen via het contact formulier? Wilt u dat klanten direct contact opnemen met een accountmanager of bouwt u een relevante business site? Naast de visie is het formuleren van concrete doelstellingen belangrijk. Deze doelstellingen kunt u regelmatig meten met behulp van Key Performance Indicators (KPI’s), maar u kunt ook een aantal lange termijn doelstellingen formuleren. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Leadgeneratie en conversie (aantal bezoekers dat uw site bezoekt, maar ook direct contact met u opneemt)
  • Direct internet sales
  • Verhogen van de gemiddelde bezoektijd van uw bezoekers
  • Verhogen van service met lagere service/handling kosten

Website logistiek

U bent niet in staat uw webbezoekers te dwingen. Probeer ze te sturen. Zorg voor regie op uw website en leidt uw bezoekers zoals een supermarkt klanten langs de verschillende afdelingen leidt: de interne bezoekers flow. Vraag u af hoe een bezoeker uw website bezoekt, en toets dat met anderen. Dit is een lastig proces, maar erg succesvol. Voer de juiste aanpassingen door en zorg dat uw organisatie klaar staat om de kwaliteit van de site te verbeteren.

Er blijven altijd verschillende manieren om klanten te bedienen op een corporate website. Het komend jaar zullen organisaties die in staat zijn hier slim op in te springen een grote voorsprong opbouwen. De corporate site wordt steeds meer een instrument om rendement te verbeteren, meer dan de nieuwsbrief. Het draait bij een website uiteindelijk maar om maar één ding; de bezoeker... uw (potentiële) klant.

Geplaatst in Webontwikkelingen