barry design



Publicaties van internet adviesbureau Barry Innovations en webontwerp bureau Barry Design

Adverteren op zoekmachines: Google Adwords

Michael Peters op maandag 27 April 2009

Welke ondernemer droomt er niet van: het juiste product, op de juiste tijd, op de juiste plaats tegen de juiste prijs aanbieden. Adverteren op zoekmachines is de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Zeker nu blijkt dat een hoog zoekresultaat in veel gevallen niet eenvoudig is. Google Adwords is momenteel in Nederland één van de bekendste advertenties programma’s. Met Google Adwords kunt u tegen betaling ervoor zorgen dat uw website wordt weergegeven op een top positie in de zoekresultaten van Google.

Waarom Google Adwords

Het gebruik van Google Adwords is effectief en gratis. Het opzetten van een campagne is zeer eenvoudig en u ziet snel de eerste resultaten. Het grootste voordeel van Adwords is dat u zelf flexibel kunt bepalen wanneer u getoond wilt worden en op welke positie u wilt komen te staan. En betaalt alleen wanneer een bezoeker daadwerkelijk op u advertentie klikt. Daarnaast helpt Google met verschillende hulpprogramma’s de gebruiker bij het berekenen van de ideale klikbudget.

Adwords campagnes kunt u daarnaast zo instellen dat uw advertentie bijvoorbeeld alleen maar zichtbaar is voor zoekers uit de regio Nijmegen, Den Helder of Maastricht. U bepaalt welke doelgroep uw advertentie te zien krijgt.

Google Adwords uitbesteden?

In principe kunt u een Google Adwords campagne zelf opzetten en beheren. Toch kan het handig zijn om een Adword campagne te laten beheren bij een professional. Niet alleen zijn professionals goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Adwords. Ook weten zij hoe je met advertenties hoog in de juiste zoekresultaten terecht kunt komen en tegenlijktijd de kosten per klik laag houdt.

Barry Design helpt u bij het opzetten en beheren van online marketing campagnes waaronder Google Adwords. Omdat Google Adwords een gratis software programma is, kan het opzetten en beheren van een campagne bij ons al vanaf € 250,- per jaar. Dit is inclusief de advertentiekosten. Door het uitbesteden van uw online marketing campagne voorkomt u onnodig hoge marketingkosten en bespaart u veel tijd in het ontdekken van de mogelijkheden van Adwords. Vraag voor meer informatie een offerte aan. Naast het beheren van een campagne kunt u ook zelf de ‘tips en tricks’ van Google Adwords leren via de Google Adwords workshop, of kunnen we u helpen op basis van adviesgesprekken.

Geplaatst in E-marketing


Wat u zou moeten weten over search marketing

Michael Peters op maandag 2 Februari 2009

Search marketing is een onderdeel van e-marketing. Om uw e-marketing te verbeteren, of op te zetten zal search marketing ongetwijfeld een rol spelen. In deze bijdrage zetten we de belangrijkste punten van search marketing even op een rijtje, om u alvast op weg te helpen.

Bezoekers trekken

Search marketing is gericht op het aantrekken van bezoekers. De twee bekendste methodieken zijn SEA en SEO. SEA, ofwel Search Engine Advertising is het plaatsen van online advertenties op een zoekmachine zoals Google, Yahoo! of MSN. De advertentie wordt zichtbaar op een apart gedeelte bij de zoekresultaten van de zoeker. De advertenties kunnen helemaal op maat worden aangepast en kosten alleen geld wanneer de surfer op de advertentie klikt.

Hoe werkt het?

Zoekmachines bieden vaak advertentieprogramma’s aan. Nederland’s meest bekende is Google Adwords. Door je aan te melden via Google, zet u in een paar simpele stappen een advertentie campagne op. Kies relevante keywords, sluit zoektermen uit waarvoor u niet wilt verschijnen, selecteer een geografisch- en/of taalgebied waarin u wilt adverteren en voorzie uw advertentietekst van relevante inhoud. Hoe beter u de campagne ‘fine tuned’, hoe beter uw budget wordt besteed en hoe meer rendement u behaald.

Waarom?

SEA is een ideaal middel om beter zichtbaar te worden tussen de duizenden aanbieders. Of om de verkopen van een bepaald product of dienst te stimuleren.

SEO, ofwel search engine optimization, zorgt ervoor dat websites hoog scoren in de organische zoekresultaten (de normale zoekresultaten). Dit is een interessant en technisch proces, maar vereist wat meer kennis en onderhoud. Het proces vindt plaats op de eigen website, en op het internet in het algemeen. Voor de eigen site is de opbouw belangrijk. Vermijd javascript en flash toepassingen op de site en voeg relevante metatags, beschrijvingen en een gestandaardiseerde sitemap toe. Zorg ervoor dat de teksten op uw website relevant zijn en bezoekers vasthouden, en werk regelmatig teksten bij zodat de zoekrobots uw website zien ontwikkelen.

Buiten de eigen websites is het belangrijk om links te verkrijgen op andere relevante internetpagina’s. Vraag of andere sites de link van uw website willen toevoegen wanneer deze bijdraagt aan de inhoud van de pagina.

Wat nog meer?

Samen kunnen SEO en SEA een belangrijke bijdrage leveren aan het online succes van uw website. Maar het zijn niet de enige mogelijkheden om uw website ‘te vermarkten’. Voor de grotere ondernemers speelt SMO ook een belangrijke rol. SMO, ofwel Social Media Optimalisatie is een redelijk nieuwe vorm van optimalisatie waarin de organisatie inspringt op de feedback vanuit het social medium (vooral weblogs, podcasts, YouTube, etc.). Wie goed luistert naar zijn klanten, levert meer “value for money”.

Bezoekers omzetten in klanten

Wanneer het proces van e-marketing goed is neergezet, is het zaak de bezoekers om te zetten in leads en/of kopers. Ook wel attract en convert genoemd. Veel webbezoeken hebben alleen succes als ook de verkopen stijgen. Een gebruiksvriendelijke website, een heldere navigatiestructuur en relevante teksten hebben veel invloed op de conversie.

Door de website eens te bekijken vanuit het perpectief van de klant (danwel de bezoeker) maakt u een volgende stap. Wat zoeken uw bezoekers? Kunnen ze het makkelijk vinden? Is u informatie aanbod goed gestructureerd? Door eens met een buitenstaander te sparren over uw website krijgt u interessante tips, maar ondanks de hogere kosten levert een usability test uw de meest betrouwbare feedback.

Met de conclusies en aanbevelingen van de usabilty test of de persoonlijke feedback kunt u stappen nemen om uw website aan te passen. Vaak kan een tekstinhoudelijke aanpassing, of een aanpassing in kleur een grote impact hebben op uw conversie. Met de juiste analyse tools kunt u alle nodige informatie verzamelen, rapporten maken en beslissingen maken. Meten is weten! Daarover volgende keer meer!

Geplaatst in E-marketing