barry design



Publicaties van internet adviesbureau Barry Innovations en webontwerp bureau Barry Design

Adverteren op zoekmachines: Google Adwords

Michael Peters op maandag 27 April 2009

Welke ondernemer droomt er niet van: het juiste product, op de juiste tijd, op de juiste plaats tegen de juiste prijs aanbieden. Adverteren op zoekmachines is de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Zeker nu blijkt dat een hoog zoekresultaat in veel gevallen niet eenvoudig is. Google Adwords is momenteel in Nederland één van de bekendste advertenties programma’s. Met Google Adwords kunt u tegen betaling ervoor zorgen dat uw website wordt weergegeven op een top positie in de zoekresultaten van Google.

Waarom Google Adwords

Het gebruik van Google Adwords is effectief en gratis. Het opzetten van een campagne is zeer eenvoudig en u ziet snel de eerste resultaten. Het grootste voordeel van Adwords is dat u zelf flexibel kunt bepalen wanneer u getoond wilt worden en op welke positie u wilt komen te staan. En betaalt alleen wanneer een bezoeker daadwerkelijk op u advertentie klikt. Daarnaast helpt Google met verschillende hulpprogramma’s de gebruiker bij het berekenen van de ideale klikbudget.

Adwords campagnes kunt u daarnaast zo instellen dat uw advertentie bijvoorbeeld alleen maar zichtbaar is voor zoekers uit de regio Nijmegen, Den Helder of Maastricht. U bepaalt welke doelgroep uw advertentie te zien krijgt.

Google Adwords uitbesteden?

In principe kunt u een Google Adwords campagne zelf opzetten en beheren. Toch kan het handig zijn om een Adword campagne te laten beheren bij een professional. Niet alleen zijn professionals goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Adwords. Ook weten zij hoe je met advertenties hoog in de juiste zoekresultaten terecht kunt komen en tegenlijktijd de kosten per klik laag houdt.

Barry Design helpt u bij het opzetten en beheren van online marketing campagnes waaronder Google Adwords. Omdat Google Adwords een gratis software programma is, kan het opzetten en beheren van een campagne bij ons al vanaf € 250,- per jaar. Dit is inclusief de advertentiekosten. Door het uitbesteden van uw online marketing campagne voorkomt u onnodig hoge marketingkosten en bespaart u veel tijd in het ontdekken van de mogelijkheden van Adwords. Vraag voor meer informatie een offerte aan. Naast het beheren van een campagne kunt u ook zelf de ‘tips en tricks’ van Google Adwords leren via de Google Adwords workshop, of kunnen we u helpen op basis van adviesgesprekken.

Geplaatst in E-marketing


Michael Peters behaalt GAIQ examen

Michael Peters op maandag 13 April 2009

In maart van dit jaar lanceerde Google het ‘Google Analytics Individual Qualification’ examen (GAIQ). Afgelopen week heeft Michael Peters bewezen genoeg kennis te hebben van Google Analytics door dit GAIQ examen te behalen. Het online examen bestaat uit 70 vragen die in maximaal 90 minuten moeten worden beantwoord en gaat vooral over de technische en functionele mogelijkheden van Google Analytics.

De volgende stap: GAAC

Na het behalen van het GAIQ examen komt de volgende stap. Om te bewijzen dat er ook sprake is van een goede interpretatie van het Analytics programma is er de mogelijkheid om een Google Analytics Authorized Consultant (GAAC) te worden. Als GAAC heb je aantoonbare resultaten behaald voor klanten middels Google Analytics. Hiervoor moeten minstens twee werknemers in dienst hebben met een GAIQ. Target is om het GAAC begin volgend jaar te bemachtigen.

Michael Peters behaalt het Google Analytics Qualified Individual Certificaat

Geplaatst in Publicaties


Maximaal scoren met Barry Webcadamy

Michael Peters op maandag 23 Maart 2009

Wilt u weten hoe u het beste een Google Adwords campagne opzet? Hoe u makkelijk de scherpe analyses uit Google Analytics kunt halen? Of wilt u leren hoe u uw website in een paar simpele stappen optimaliseert? Barry Design lanceert de Webcadamy: een serie interactieve workshops voor zelfstandig ondernemers die de basisprincipes van weboptimalisatie eenvoudig onder de knie willen krijgen.

Weboptimalisatie op drie makkelijke manieren

Veel ondernemers zien het belang van het internet bij het werven van nieuwe klanten. Niet iedereen weet echter hoe je dat precies aan kunt pakken. Uit onze ervaring zien we dat veel ondernemers wel weten wat Google Adwords en Google Analytics is, maar niet precies weten hoe het werkt.

Barry Design ontwikkelde drie eenvoudige, interactieve workshops voor zelfstandige ondernemers die in één dag de highlights willen weten van het opzetten van een effectieve online marketing campagne. Doel is om in korte tijd de belangrijkste onderwerpen te behandelen die ervoor moeten zorgen dat men in staat is in de gratis software tools van Google optimaal te gebruiken.

Maximaal scoren

De workshops van de Webcadamy worden in kleine groepjes gegeven om op deze manier persoonlijke cases van ondernemers te kunnen behandelen. Afhankelijk van de kennis en interesses van de groep zal de foces meer liggen op de commerciële kansen van weboptimalisatie, in plaats van de technische mogelijkheden. Uiteindelijk willen we iedere deelnemer de handreikingen geven om na de workshops zelf een zo optimaal mogelijke campagne op te zetten.

Waarom workshops bij Barry Design?

Na bijna vier jaar ervaring (morgen om precies te zijn) op het internet durven we te zeggen dat we aardig wat kennis hebben opgebouwd. Door de jaren hebben heen zijn we meegegroeid met de ontwikkelingen van Google. Onze workshops zijn gericht op praktische toepasbaarheid en interactief. Door onze gestructuurde maar flexibele leermethodiek zijn we in staat deelnemers op een eenvoudige manier maximaal inzicht te geven in benodigde kennis.

Geplaatst in Publicaties


Wat u zou moeten weten over webanalytics

Michael Peters op maandag 16 Februari 2009

Twee weken geleden gingen we in op de belangrijkste elementen van search marketing. In deze bijdrage geven we graag inzicht in de ins en outs wat betreft webanalytics.

Meten is weten!

Om de juiste beslissingen te maken heeft u informatie nodig. Net als dat u op de hoogte wilt zijn van de gebeurtenissen in u bedrijf, wilt u ook weten wat er gebeurd op uw website. Er zijn veel verschillende manieren en methoden om daarachter te komen. Voorlopig nemen we daarin aan dat gratis software als Google Analytics u in eerste instantie voldoende mogelijkheden biedt.

Webanalytics geeft u inzicht in het surfgedrag van uw bezoekers, potentiële klanten. Als ondernemer wilt u weten waar uw bezoekers vandaan komen om uw producten beter af stemmen. Informatie over uw website biedt u de mogelijkheid om de juiste beslissingen te maken over uw website en misschien wel uw internet strategie.

Continuïteit en betrouwbaarheid

Het is handig om Analytics in uw website te implementeren. Maar besef dat feitelijke analyse tijd en discipline vraagt. Om te voorkomen dat u alleen bezig bent met analyseren is het (vooral voor kleine ondernemers) handig om de analyse werkzaamheden uit te besteden aan derden. Afhankelijk van de expertise van deze partij, bouwt u continuïteit en betrouwbaarheid op. Regelmaat in uw analyse zorgt ervoor dat u inzicht krijgt in ontwikkelingen en blijft u een scherpe focus houden om de kernactiviteit van uw internet strategie: het verbeteren van het rendement van uw website.

Doelstellingen

Uw heeft een website gebouwd op basis van een aanname. Meestal gaat em nervan uit dat een website toekomstige (of bestaande) klanten moet voorzien van interessante informatie welke hen bindt aan uw organisatie. Web analytics helpen u om uw website te ontwikkelen. Om te toetsen of uw website zich goed ontwikkelt is het handig om een aantal doelstellingen te formuleren. Deze doelstellingen kunnen het beste worden geformuleerd in KPI’s (Key Performance Indicators). Hieronder geven we vijf makkelijke voorbeelden van KPI’s:

  1. Bezoekersaantallen
    Uw website moet ten opzichte van vorig jaar 20% meer unieke bezoekers trekken.
  2. Gemiddeld aantal bezochte pagina’s
    Uw bezoekers zouden gemiddeld 3,50 pagina’s moeten bekijken per bezoek.
  3. Verkeersbronnen
    40% van alle bezoekers moet komen uit relevante refferals.
  4. Weigeringspercentage
    Het aantal bezoekers dat direct wegklikt bij het bezoek van één pagina moet lager zijn dan 20%.
  5. Conversie
    Iedere 30 unieke bezoekers moet één interessante lead opleveren.

Dit zijn er simpele voorbeelden van doelstellingen die u kunt toepassen. Wanneer u in staat bent de juiste doelstellingen te formuleren zult u merken dat u meer rendement uit uw website kunt halen. Hoewel resultaten makkelijk te herkennen zijn, blijft web analytics slechts een hulpmethodiek om uw website te verbeteren, het zal niet direct uw verkoopresultaat verhogen.

Geplaatst in Webanalytics


Wat u zou moeten weten over search marketing

Michael Peters op maandag 2 Februari 2009

Search marketing is een onderdeel van e-marketing. Om uw e-marketing te verbeteren, of op te zetten zal search marketing ongetwijfeld een rol spelen. In deze bijdrage zetten we de belangrijkste punten van search marketing even op een rijtje, om u alvast op weg te helpen.

Bezoekers trekken

Search marketing is gericht op het aantrekken van bezoekers. De twee bekendste methodieken zijn SEA en SEO. SEA, ofwel Search Engine Advertising is het plaatsen van online advertenties op een zoekmachine zoals Google, Yahoo! of MSN. De advertentie wordt zichtbaar op een apart gedeelte bij de zoekresultaten van de zoeker. De advertenties kunnen helemaal op maat worden aangepast en kosten alleen geld wanneer de surfer op de advertentie klikt.

Hoe werkt het?

Zoekmachines bieden vaak advertentieprogramma’s aan. Nederland’s meest bekende is Google Adwords. Door je aan te melden via Google, zet u in een paar simpele stappen een advertentie campagne op. Kies relevante keywords, sluit zoektermen uit waarvoor u niet wilt verschijnen, selecteer een geografisch- en/of taalgebied waarin u wilt adverteren en voorzie uw advertentietekst van relevante inhoud. Hoe beter u de campagne ‘fine tuned’, hoe beter uw budget wordt besteed en hoe meer rendement u behaald.

Waarom?

SEA is een ideaal middel om beter zichtbaar te worden tussen de duizenden aanbieders. Of om de verkopen van een bepaald product of dienst te stimuleren.

SEO, ofwel search engine optimization, zorgt ervoor dat websites hoog scoren in de organische zoekresultaten (de normale zoekresultaten). Dit is een interessant en technisch proces, maar vereist wat meer kennis en onderhoud. Het proces vindt plaats op de eigen website, en op het internet in het algemeen. Voor de eigen site is de opbouw belangrijk. Vermijd javascript en flash toepassingen op de site en voeg relevante metatags, beschrijvingen en een gestandaardiseerde sitemap toe. Zorg ervoor dat de teksten op uw website relevant zijn en bezoekers vasthouden, en werk regelmatig teksten bij zodat de zoekrobots uw website zien ontwikkelen.

Buiten de eigen websites is het belangrijk om links te verkrijgen op andere relevante internetpagina’s. Vraag of andere sites de link van uw website willen toevoegen wanneer deze bijdraagt aan de inhoud van de pagina.

Wat nog meer?

Samen kunnen SEO en SEA een belangrijke bijdrage leveren aan het online succes van uw website. Maar het zijn niet de enige mogelijkheden om uw website ‘te vermarkten’. Voor de grotere ondernemers speelt SMO ook een belangrijke rol. SMO, ofwel Social Media Optimalisatie is een redelijk nieuwe vorm van optimalisatie waarin de organisatie inspringt op de feedback vanuit het social medium (vooral weblogs, podcasts, YouTube, etc.). Wie goed luistert naar zijn klanten, levert meer “value for money”.

Bezoekers omzetten in klanten

Wanneer het proces van e-marketing goed is neergezet, is het zaak de bezoekers om te zetten in leads en/of kopers. Ook wel attract en convert genoemd. Veel webbezoeken hebben alleen succes als ook de verkopen stijgen. Een gebruiksvriendelijke website, een heldere navigatiestructuur en relevante teksten hebben veel invloed op de conversie.

Door de website eens te bekijken vanuit het perpectief van de klant (danwel de bezoeker) maakt u een volgende stap. Wat zoeken uw bezoekers? Kunnen ze het makkelijk vinden? Is u informatie aanbod goed gestructureerd? Door eens met een buitenstaander te sparren over uw website krijgt u interessante tips, maar ondanks de hogere kosten levert een usability test uw de meest betrouwbare feedback.

Met de conclusies en aanbevelingen van de usabilty test of de persoonlijke feedback kunt u stappen nemen om uw website aan te passen. Vaak kan een tekstinhoudelijke aanpassing, of een aanpassing in kleur een grote impact hebben op uw conversie. Met de juiste analyse tools kunt u alle nodige informatie verzamelen, rapporten maken en beslissingen maken. Meten is weten! Daarover volgende keer meer!

Geplaatst in E-marketing


Is uw website klaar voor 2009?

Michael Peters op maandag 19 Januari 2009

2009 is weer een nieuw jaar vol verandering op het Internet. Het is niet voor iedereen mogelijk om deze ontwikkelingen te volgen. Er is echter één belangrijke ontwikkeling waar u zich in 2009 op zult moeten richten: uw website inzetten als corporate marketing instrument. Barry Design geeft voorbeelden en tips om dit te doen.

Tegenwoordig heeft bijna iedere ondernemer een website. De afgelopen jaren maken ondernemers zich steeds drukker over de vindbaarheid. Het behalen van een top-10 vermelding bij de zoekresultaten van Google is daarbij een belangrijke doelstelling. Maar... komen de juiste bezoekers op uw website? Komen de juiste mensen op de juiste plek terecht? Veel kleine ondernemers hebben weinig tijd om dit te onderzoeken. Jammer, want juist de website is voor veel kleine ondernemers de manier om feedback te krijgen op de gekozen strategie.

Barry Design voorziet voor komend jaar een grote verandering in de aanpak van websites. Mede door het verbod op spam-berichten zullen veel ondernemers zich meer focussen op de kans om klanten te benaderen op de corporate website. Door de juiste stappen te zetten kunt u slim de klant verleiden en naar de juiste plek sturen.

Analyse: wie bezoekt uw website?

Het is een open deur, maar zorg dat u weet wie u site bezoekt. Wat is het bezoekersprofiel? Waar komen ze vandaan? Bezoeken ze uw site voor de eerste keer? Hoe komen ze op uw website? Wanneer u bedenkt dat 1 op de 5 bezoekers een potentiële klant is, dan biedt uw website nog veel commerciële kansen. Door analyse kunt u eenvoudig antwoord krijgen op bovenstaande vragen.

Analyse: wat wil de klant?

Ga eens na wat uw klanten precies willen doen met uw website. Vinden ze wat ze zoeken? Wat weten ze over uw organisatie, en vinden ze deze eigenschappen terug? Het uitvoeren van een analyse geeft u inzicht in het gedrag van uw klanten. Beter is om een online enquête op te stellen. Met de uitkomsten kunt u bezoekredenen en verwachtingen vaststellen. Zo wordt het duidelijk dat uw klanten het vinden van informatie over één van uw diensten belangrijk vinden, of het hebben van een direct contactformulier.

Ontwikkel uw strategische visie op uw corporate marketing

Wanneer u heeft vastgesteld dat uw website voldoende potentieel heeft, en inzicht heeft in de behoeften van uw bezoekers, vertaal dat naar een ‘corporate marketingstrategie’. Wat moet een klant aan relevante informatie kunnen vinden op de site, en waar moet de klant om vragen via het contact formulier? Wilt u dat klanten direct contact opnemen met een accountmanager of bouwt u een relevante business site? Naast de visie is het formuleren van concrete doelstellingen belangrijk. Deze doelstellingen kunt u regelmatig meten met behulp van Key Performance Indicators (KPI’s), maar u kunt ook een aantal lange termijn doelstellingen formuleren. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Leadgeneratie en conversie (aantal bezoekers dat uw site bezoekt, maar ook direct contact met u opneemt)
  • Direct internet sales
  • Verhogen van de gemiddelde bezoektijd van uw bezoekers
  • Verhogen van service met lagere service/handling kosten

Website logistiek

U bent niet in staat uw webbezoekers te dwingen. Probeer ze te sturen. Zorg voor regie op uw website en leidt uw bezoekers zoals een supermarkt klanten langs de verschillende afdelingen leidt: de interne bezoekers flow. Vraag u af hoe een bezoeker uw website bezoekt, en toets dat met anderen. Dit is een lastig proces, maar erg succesvol. Voer de juiste aanpassingen door en zorg dat uw organisatie klaar staat om de kwaliteit van de site te verbeteren.

Er blijven altijd verschillende manieren om klanten te bedienen op een corporate website. Het komend jaar zullen organisaties die in staat zijn hier slim op in te springen een grote voorsprong opbouwen. De corporate site wordt steeds meer een instrument om rendement te verbeteren, meer dan de nieuwsbrief. Het draait bij een website uiteindelijk maar om maar één ding; de bezoeker... uw (potentiële) klant.

Geplaatst in Webontwikkelingen


Gelukkig Nieuwjaar

Michael Peters op maandag 5 Januari 2009

Een heel gelukkig en gezond 2009 gewenst! Nu we weer met volle zin aan het nieuwe jaar beginnen, willen we graag al onze voornemens met u delen.

2008

Eerst een terugblik op 2008. 2008 was het derde jaar waarin Barry Design in de schaduw van Barry Innovations opereerde. We legden de laatste hand aan de website van Barry Innovations en verwelkomden een handvol nieuwe opdrachtgevers.

Steeds meer opdrachtgevers vroegen ons om een site van Barry Design te ontwikkelen. Op die manier wilden ze ons nieuwe klanten aandragen en daarvoor zijn we ze erg dankbaar.

Wanneer we terugkijken naar 2008 hebben we veel nieuwe ontwikkelingen gezien en hebben we ons weer veel eigenschappen aangeleerd. Tevens zijn we in 2008 begonnen met het praten in de 'wij'-vorm door de samenwerking met een nieuwe partner: Jeroen Tushuijzen.

Kredietcrisis?

Bij de overgang van het oude naar het nieuwe jaar zullen vast veel mensen stil hebben gestaan bij de kredietcrisis. Veel bedrijven zijn of zullen in de problemen komen door een tekort aan liquiditeit. Dit zijn geen positieve berichten, maar voor ons is voorlopig niets te vrezen. In tegenstelling tot de berichten verwachtten wij ook dit jaar weer meer werk.

2009

Volgens ons wordt 2009 het jaar van de mobiel. Veel meer mensen zullen 'mobiel internetten' ontdekken en daar zullen ze gebruik van maken. Tevens zal betalen met de mobiele telefoon populairder worden door het groter aanbod in functioniteiten. Dit zal veel invloed hebben op de ontwikkeling van e-marketing.

Wat betreft websites en online applicaties betekent dit dat veel sites aangepast moeten worden. Veel bedrijven zullen door deze verandering beseffen dat de website een steeds belangrijkere rol gaat spelen binnen de organisatie en zullen daarmee hun strategie moeten aanpassen.

Tevens verwachten we dat veel organisaties kritischer gaan kijken naar de kosten van de e-marketing. De normale vierkante banner zal verdwijnen (schrijven we later meer over) en opbrengsten van internet marketing zullen steeds beter in beeld moeten worden gebracht.

Wat doen wij?

Wij, van Barry Design, zijn het nieuwe jaar begonnen met een nieuwe site die ons helemaal vertaalt: simpel. maar chic. In 2009 werken we hopelijk weer voor nieuwe opdrachtgevers ie we blij kunnen maken met onze diensten. Daarnaast hopen we meer werken aan met merk BARRY. We hopen dat jullie veel van ons zullen horen. Via deze site zal dat gebeuren met een tweewekelijkse rubriek op deze pagina.

De rubrieken zullen verdeeld zijn in de catergoriën: webanalytics, e-marketing en webontwikkelingen. Regelmatig zal er verder op deze pagina nieuws verschijnen over de diensten die we hebben geleverd.

Enfin, er staan mooie dingen te wachten in het komende jaar. Wij hopen dat u er van zult gaan genieten.

Geplaatst in Publicaties